The PISA test: an Actor-Network Theory alternative approach

Main Article Content

Paola Paredes Suzarte

Abstract

In the context of the proliferation of standardized testing, circumscribed by what has been conceptualized in the literature as “accountability policies”, the aim of this paper is to offer an alternative line of thought and discussion on the PISA test. Using the approach of Bruno Latour’s actor-network theory (ANT), I present exercises on epistemic translation of the PISA test from a modern-positivist model of thought to a materialistic-pragmatic one, in which a constructivist and analytical description of its constituent components is preferred. Based on the monitoring and analysis of news reports about PISA in electronic newspapers in Chile and Argentina, plus the review of secondary sources, I describe some of the controversies surrounding the test and discuss its potential impact on our perceptions of education and quality. Additionally, the allegedly neutral and objective character of the test is problematized, and it is raised the question of its possible agency in the crystallization of centerperiphery relations between countries which, in the framework of the ANT approach, makes sense to explore.

Article Details

Palabras clave
PISA test, Actor-Network Theory (ANT), constructivism
Section
Thematic Section

References

Bijker, W. (1997). Of bicycles, bakelites, and bulbs: Toward a theory of sociotechnical change. Cambridge: MIT Press.
Bodin, A. (2007). What Does PISA Really Assess? What Does It Not? A French View. En G. Brinek, S. Hopmann & M. Retzl (Eds.), PISA According to PISA – Does PISA Keep What It Promises? (pp. 21-55). New Brunswick: Transaction Publishers.
Brinek, G. & Hopmann, S. (2007). Introduction: PISA according to PISA. Does PISA Keep What It Promises?. En G. Brinek, S. Hopmann & M. Retzl (Eds.), PISA According to PISA – Does PISA Keep What It Promise? (pp. 9-19). New Brunswick: Transaction Publishers.
Callon, M. & Law, J. (1998). De los intereses y su transformación. Enrolamiento y contraenrolamiento. En M. Domènech & F. Tirado (Eds.), Sociología simétrica. Ensayos sobre ciencia, tecnología y sociedad (pp. 51-62). Barcelona: Gedisa.
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (2014). No a PISA. Por una evaluación al servicio de una educación emancipadora. Recuperado de http://www.clacso.org.ar/difusion/Declaracion_GT_politicas_educativas/Declaracion_GT_Politicas_educativas_y_derecho_a_la_educacion_en_America_Latina_y_El_Caribe.pdf
Cuestionan una prueba de OCDE por considerar a la escuela como productora de mano de obra. (23 de junio de 2013). Télam. Recuperado de http://www.telam.com.ar/notas/201306/21432-cuestionan-una-prueba-de-ocde-por-considerara-a-las-escuelas-como-productora-de-mano-de-obra.html
Dolin, J. (2007). PISA – An Example of the Use and Misuse of Large-Scale Comparative Test. En G. Brinek, S. Hopmann & M. Retzl (Eds.), PISA According to PISA – Does PISA Keep What It Promises? (pp. 93-125). New Brunswick: Transaction Publishers.
El MERCOSUR pidió criterios regionales de evaluación para la prueba PISA. (17 de marzo de 2013). Télam. Recuperado de http://www.telam.com.ar/notas/201303/10659-el-mercosur-pidio-criterios-regionales-de-evaluacion-para-la-prueba-pisa.html
Falabella, A. (2014). The Performing School: The Effects of Market & Accountability Policies. Education Policy Analysis Archives, 22(70), 1-29. doi:10.14507/epaa.v22n70.2014
Foucault, M. (2002). La Hermenéutica del Sujeto. Curso en el College de France. (1981-1982). México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2005). El Poder Psiquiátrico. Curso en el College de France. (1973-1974). México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2006). Seguridad, Territorio, Población. Curso en el College de France. (1977-1978). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2007). Nacimiento de la Biopolítica. Curso en el College de France. (1978-1979). México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2009). El Gobierno de si y de los otros. Curso en el College de France. (1982-1983). México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2012). Vigilar y Castigar, nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Gorur, R. (2011). ANT on the PISA Trail: Following the statistical pursuit of certainty. Educational Philosophy and Theory, 43(s1), 76-93. doi:10.1111/j.1469-5812.2009.00612.x
Haraway, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(2), 575-599. doi:10.2307/3178066
Haraway, D. (1989). Primate Visions: Gender, Race, and Nature in the World of Modern Science. New York: Routledge.
Haraway, D. (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Londres: Free Association Books.
Knorr, K. (1995). Laboratory Studies: The Cultural Approach to the Study of Science. En S. Jasanoff, G. Markle, J. Petersen & T. Pinch (Eds.), Handbook of Science and Technology Studies (pp.140-166). Londres, Inglaterra: Sage.
La crítica oficial a una prueba educativa genera polémica (26 de junio de 2013). Clarín. Recuperado de http://www.clarin.com/sociedad/critica-oficial-prueba-educativa-polemica_0_945505508.html
Latour, B. (1998). La tecnología es la sociedad hecha para que dure. En M. Domènech, & F. Tirado (Eds.), Sociología Simétrica. Ensayos sobre ciencia, tecnología y sociedad (pp. 109-142). Barcelona: Gedisa.
Latour, B. (1999). La esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Gedisa.
Latour, B. (2001). La esperanza de Pandora. Barcelona: Gedisa.
Latour, B. (2005). Reensamblar lo Social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.
Latour, B. (2007). Nunca Fuimos Modernos, Ensayo de antropología simétrica. Buenos Aires: Siglo XXI.
Leach, M., Bloom, G., Ely, A., Nightingale, P., Scoones, I., Shah, E. & Smith, A. (2007). Understanding governance: pathways to sustainability, STEPS Working Paper 2. Recuperado de http://steps-centre.org/wp-content/uploads/final_steps_governance.pdf
Leibfried, S. & Martens, K. (2009). PISA: internacionalización de la política educativa o ¿cómo se llega de la política nacional a la OCDE?. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(2), 1-11. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev132ART9.pdf
OCDE and PISA tests are damaging education worldwide – academics. (6 de mayo de 2014). The Guardian. Recuperado desde: http://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2014). Perspectivas económicas de América Latina 2015 Educación, competencias e innovación para el desarrollo. doi:10.1787/leo-2015-es
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. La OCDE. ¿Qué es la OCDE?. Recuperado de http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2006). Informe PISA 2006, Marco de la Evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. Recuperado de http://www.agenciaeducacion.cl/wp-content/files_mf/marco_de_evaluacion_pisa_2006_en_espanol.pdf
Pedró, F. (2012). Deconstructing PISA’s Bridges: From Results Analysis to Political Prescriptions. Revista española de educación comparada, 19, 139-172. doi:10.5944/reec.19.2012.7581
Puchhammer, M. (2007). Language-Based Item Analysis – Problems in Intercultural Comparisons. En G. Brinek, S. Hopmann & M. Retzl (Eds.), PISA According to PISA – Does PISA Keep What It Promises? (pp. 127-137). New Brunswick: Transaction Publishers.