Conocimientos, actitudes y comportamientos sexuales de riesgo en estudiantes universitarios costarricenses de Educación
Main Article Content
Abstract
This work explores the knowledge, attitudes and risky sexual behavior of teaching students in Costa Rican. The goal is to identify sexual health myths (HIV and other STI’s), type of attitudes (towards sexuality, double standard, towards orientation and towards gender identity) and risky sexual behaviors (unprotected sexual behavior). In addition, to investigate differences between men and women in order to promote strategies for a healthy and satisfactory experience of sexuality, at the same time to provide training strategies to the professional sector.
With a sample of 301 students, the descriptive analysis of the information from the questionnaires point out the maintained of myths in relation to HIV and other STIs, as well as the presence of censorship and erotophobic attitudes, higher in men. Opposite, unprotected sexual practices are more prevalent among women. The results lead us to think about how to strengthen sexual education to train teachers to be prepared to approach a quality emotional and sexual education.
Article Details
Proposed policy for journals offering open access
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License, which allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this magazine are indicated.
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
References
Bisquerra, R. (coord.) (2014). Metodología de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Borrego, N. G., y Enríquez, M. P. (2013). ¿Qué preceptos teóricos y metodológicos deben sustentar el estudio y la educación integral de la sexualidad en adolescentes y jóvenes? Revista Sexología y Sociedad, 19(1), 17-30. Recuperado de https://goo.gl/pZSCS2
Caron, S. L., Davis, C. M., Halteman, W. A., y Stickle, M. (1993). Predictors of condom‐related behaviors among first‐year college students. Journal of Sex Research, 30(3), 252-259. Recuperado de https:// goo.gl/AQHqvc
Carrera-Fernández, M.V., Lameiras-Fernández, M., y Rodriguez, Y. (2012). Hacia una educación sexual que todavía es posible. Información Psicológica, 103, 4-14. Recuperado de https://goo.gl/Uqvxfk
Carrera-Fernández, M. V., Lameiras-Fernández, M., Rodríguez-Castro, Y., & Vallejo-Medina, P. (2014). Spanish adolescents’ attitudes toward transpeople: proposal and validation of a short form of the Genderism and Transphobia Scale. The Journal of Sex Research, 51(6), 654-666. Recuperado de https:// goo.gl/HXWQen
Chaves, P. S., Castillo, L. T., Cambronero, M. Q., Garita, A. C. G., y Alán, D. L. (2011). Prácticas y comportamientos sexuales de los estudiantes de la Universidad de Costa Rica. Población y Salud en Mesoamérica, 9(1), 7-9. Recuperado de https://goo.gl/zCfyzG
Claramunt, C., y Huertas, L. (1999). Ideas, conocimiento y actitudes sexuales previas en adolescentes (13-15 años). Informació Psicológica, 69, 30-37. Recuperado de https://goo.gl/rBY3yh
Crooks, R., y Baur, K. (2009). Nuestra sexualidad. México D.F.: Cengage Learning.
CSIC (2011). Código de Buenas Prácticas Científicas del CSIC. Comité de Ética del CSIC. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Disponible en: https://www.cnb.csic.es/documents/CBP_CSIC. pdf.
DiClemente, R.J., Crosby, R.A., y Wingood, G.M. (2002). La prevención del VIH en adolescentes: deficiencias encontradas y enfoques nuevos. Perspectivas, 32, 23-50. Recuperado de https://goo.gl/wNghRC
Espada, J. P., Guillén-Riquelme, A., Morales, A., Orgilés, M., y Sierra, J. C. (2014). Validación de una escala de conocimiento sobre el VIH y otras infecciones de transmisión sexual en población adolescente. Atención Primaria, 46(10), 558-564. Recuperado de https://goo.gl/5AVwWr
European Union Agency for Fundamental Rights (2014). Fundamental rights: challenges and echievements in 2013. Annual report. Belgium: European Union Agency for Fundamental Rights. Recuperado de https://goo.gl/VFh689
Fallas-Vargas, M. (2010). Educación afectiva y sexual: programa de formación docentes de secundaria. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca, Salamanca.
Fallas-Vargas, M. A., Artavia, C., y Gamboa, A. (2012). Educación sexual: Orientadores y orientadoras desde el modelo biográfico y profesional. Revista Electrónica Educare, 16. Recuperado de https://goo. gl/5szsTS
Gallegos, E., Villarruel, A., Loveland, C., Ronis, D., y Zhou, Y. (2008). Intervención para reducir riesgo en conductas sexuales de adolescentes. Un ensayo aleatorizado y controlado. Salud Publica México, 50(1), 59-66. Recuperado de https://goo.gl/p7TLpM
García-Vega, E., Menéndez, E., García, P., y Rico, R. (2010). Influencia del sexo y del género en el comportamiento sexual de una población adolescente. Psicothema, 22(4), 606-612. Recuperado de https:// goo.gl/hcE6DH
García-Vega, E., Rico, R., y Fernández, P. (2017). Sexo, roles de género y actitudes sexuales en estudiantes universitarios. Psicothema, 29(2), 178-183. Recuperado de https://goo.gl/MUw5qE
Generelo, J. (2016). La Diversidad sexual y de Género en el sistema Educativo: ¿qué sabemos sobre ella? Índice: Revista de Estadística y Sociedad, (66), 2932. Recuperado de http://www.revistaindice.com/ numero66/p29.pdf
González, Y., y López, V. (2015). Significados acerca de la sexualidad en estudiantes de psicología en Colombia. Sexualidad, Salud y Sociedad-Revista Latinoamericana, 21, 136-153. Recuperado de http://www. redalyc.org/html/2933/293343070006/
Herek, G. M. (2002). “Heterosexuals’ attitudes toward bisexual men and women in the United States”. Journal of sex research, 39(4), 264-274. Recuperado de http:// www.redalyc.org/html/2933/293343070006/
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill. Hill, D. B., & Willoughby, B. L. (2005). The development and validation of the genderism and transphobia scale. Sex roles, 53(7-8), 531-544. Recuperado de https:// goo.gl/9V13Q9
Jiménez, E. P. (2008). El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social. Foro de educación, 6(10), 325-345. Recuperado de https://goo. gl/mcXHzh
Jones, N. R., y Haynes, R. (2006). The association between young people’s knowledge of sexually transmitted diseases and their behaviour: A mixed methods study. Health, Risk & Society, 8(3), 293-303. Recuperado de https://goo.gl/zwjwEm
Larrañaga, E., Yubero, S., y Yubero, M. (2012). Influencia del género y del sexo en las actitudes sexuales de estudiantes universitarios españoles. Summa psicológica UST, 9(2), 5-14. Recuperado de https://goo. gl/Emg6XS
Li, C., Cheng, Z., Wu, T., Liang, X., Gaoshan, J., Li, L., y Tang, K. (2017). The relationships of school-based sexuality education, sexual knowledge and sexual behaviors—a study of 18,000 Chinese college students. Reproductive Health, 14(1), 103-112. Recuperado de https://goo.gl/9iPQT1
López, F. (2005). La educación sexual. Madrid: Biblioteca Nueva.
López, F. (2015). Ética de las relaciones sexuales y amorosas. Madrid: Pirámide.
López, F., Carcedo, R., Fernández-Rouco, N., Blázquez, M.I., y Kilani, A. (2011). Diferencias sexuales en la sexualidad adolescente: afectos y conductas. Anales de Psicología, 27, 791-799. Recuperado de https://goo. gl/HzEu4E
López, F., Fernández-Rouco, N., y Carcedo, R. (2017). Educación sexual y ética de las relaciones sexuales y amorosas. Madrid: Pirámide.
López-Villaverde, P. (2004). Influencia de los mitos y falacias en las prácticas sexuales de la población adolescente madrileña. Revista profesional española de terapia cognitivo-conductual, 2(2), 87-93. Recuperado de https://goo.gl/Zhcg5F
Martínez-Álvarez, J.L., Carcedo, R.J., Fuertes, A., Vicario-Molina, I., Fernández-Fuertes, A.A., y Orgaz, B. (2012). Sex education in Spain: teachers’ views of obstacles. Sex Education, 12(4), 425-436. Recuperado de https://goo.gl/LzRQM1
Martínez-Álvarez, J.L., González, E., Vicario-Molina, I., Fernández-Fuertes, A.A., Carcedo, R.J., Fuertes, A., y Orgaz, B. (2013). Formación del profesorado de Educación sexual: pasado, presente y futuro. Magister, 25, 35-42. Recuperado de https://goo.gl/6KgshT
Micher, M. y Silva, S. (1997). Nivel de conocimientos y prácticas de riesgo para enfermedades de transmisión sexual. Revista SIDA-ETS, 3, 68-73. Recuperado de https://goo.gl/eHWw65
Ministerio de Educación Pública. (2001). Políticas de Educación Integral de la Expresión de la Sexualidad Humana. San José. Costa Rica: MEP.
Ministerio de Educación Pública. (2017). Programa de estudios de educación para la afectividad y la sexualidad integral. Recuperado de https://goo.gl/BzLCYV
Moral, J., y Valle, A. (2011). De lo sutil y lo manifiesto en la Escala de Actitud hacia Homosexuales y Lesbianas (ATLG) de Herek. Revista Electrónica Nova Scientia, 3(2), 139-157. Recuperado de https://goo.gl/ EM5Nbj
Muñoz, M. A., y Revenga, M. (2005). Aprendizaje y educación afectivo-sexual: una revisión de los planteamientos iniciales del aprendizaje de las cuestiones sexuales. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 10(12), 45-56. Recuperado de https:// goo.gl/JQ5PUM
PAHO/WHO/WAS. (2009). Salud sexual para el milenio: declaración y documentos técnicos. Informe técnico. Washington, D.C.: OPS. Recuperado de https:// goo.gl/sJYqj8
Platero, R., y Rosón, M. (2012). De la ‘parada de los monstruos’ a los monstruos de lo cotidiano: la diversidad funcional y la sexualidad no normativa. Feminismos, 19, 127-142. Recuperado de https://goo.gl/Kzp1HV
Rodríguez-Carrión, J., y Traverso-Blanco, C.I. (2012). Conductas sexuales en adolescentes de 12 a 17 años de Andalucía. Gaceta Sanitaria, 26(6), 519-524. Recuperado de https://goo.gl/yD1HHx
Ruibal, J. D., López-Castedo, A. L., Sueiro, E., y López-Sánchez, F. (2005). Propiedades psicométricas de la escala de actitudes hacia la sexualidad (ATSS) ampliada. Cuadernos de Medicina Psicossomática y Psiquiatria de Enlace, 74, 46-56. Recuperado de https:// goo.gl/YBmWUg
Salam, R.A., Faqqah, A., Sajjad, N., Lassi, Z., Das, J., Kaufman, M., y Bhutta, Z. (2016). Improving adolescent sexual and reproductive health: A systematic review of potential interventions. Journal of Adolescent Health, 59(4), 11-28. Recuperado de https://goo.gl/ cwgKvd
Samkange-Zeeb, F., Spallek, L., y Zeeb, H. (2011). Awareness and knowledge of sexually transmitted diseases (STDs) among school-going adolescents in Europe: a systematic review of published literature. Public Health, 11(1), 727. Recuperado de https://goo. gl/y32ERL
Sánchez, A., y Baena, M. J. (2018). Educación sexual. ¿Qué etapa formativa es idónea para iniciarla, en base al nivel de conocimientos de conocimientos alcanzados por alumnos universitarios de Murcia? Revista Docencia e Investigación, 1(27), 59-80. Recuperado de https://goo.gl/TNGZfB
Sierra, J. C., Rojas, A., Ortega, V., y Martín-Ortiz, J. D. (2007). Evaluación de actitudes sexuales machistas en universitarios: primeros datos psicométricos de las versiones españolas de la Double Standard Scale (DSS) y de la Rape Supportive Attitude Scale (RSAS). International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 7(1), 41-60. Recuperado de https://goo.gl/LwpMkX
Warne, R. T. (2014). A Primer on Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) for Behavioral Scientists. Practical Assessment, Research & Evaluation, 19. Recuperado de https://goo.gl/z8HwC5
Weaver, H., Smith, G., y Kippax, S. (2005). School-based sex education policies and indicators of sexual health among young people: A comparison of the Netherlands, France, Australia and the United States. Sex Education, 5(2), 171-188. Recuperado de https://goo.gl/BjvALz