Personal style of the therapist in psychologists in training of basic intervention skills, a pilot project at Universidad Santo Tomás, La Serena

Main Article Content

Cynthia Daniela Vega Cortés

Abstract

This research presents the relationship between the training process in basic intervention skills training and the personal style of the therapist (EPT), in a group of 10 interns at the CAPS Psychological Care Center in La Serena, graduated psychologists and graduates of the Psychology degree from the Santo Tomás University, La Serena headquarters. The work design is pre-experimental of a longitudinal type, with pre or post training application of the therapist's personal style questionnaire or EPT-C (Fernández Álvarez, Garcia, LoBianco and Corbella, 2003), a self-administered instrument with 36 statements on a Likert scale from the 1 to 7 according to the degree of agreement, which gives a simple summation of the items grouped into five dimensions corresponding to the five functions of the EPT construct, instructional, attentional, expressive, operational and implicative. The results of the sample regarding the functions of the EPT are described, trying to observe changes between the pre and post training applications, however, the results raise new questions about the training of professionals and the development of the EPT.


 

Article Details

Palabras clave
Internship, Graduate psychologists, Training, Personal style of the therapist, Psychologists in training.
Section
Original Articles

References

1. Castañeiras C., García F., Lo Bianco J., Fernández H., (2006), Modulating effect of experience and theoretical-technical orientation on the personal style of the therapist, Psychotherapy Research, 16, nº5, p.595-603
2. Castañeiras C., Rial V., García F., Farfallini L., Fernández H., (2006), Auto-percepción de los terapeutas sobre su estilo personal: un estudio longitudinal, XIII Jornadas de investigación y segundo encuentro de investigadores en Psicología del Mercosur, Facultad de Psicología Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
3. Castañeiras C., Ledesma R., García F., & Fernández-Álvarez, H. (2008). Evaluación del Estilo Personal del Terapeuta: Presentación de una Versión Abreviada del Cuestionario EPT-C. Terapia psicológica, 26(1), 5-13. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082008000100001&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0718-48082008000100001
4. Ceberio M., Moreno J. y Des Champs C., (2002), La formación y el estilo del terapeuta, Perspectiva Sistémica, Recuperado de http://www.redsistemica.com.ar/formacion3.htm
5. Ciorbea J., Nedelcea C. (2012). The theoretical orientation shapes the personality of the psychotherapist?. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, p. 495-503
6. Colegio de Psicólogos de Chile (2008), Código de ética profesional, (Segunda Edición), Chile
7. Corbella S., Fernández H., Saúl L., Botella L., (2008), Estilo personal del terapeuta y dirección de intereses, Apuntes de Psicología, 26, Nº 2, pp 281-289
8. Corbella S., Balmaña N., Fernández H., Saúl L., Botella L., García F., (2009), Estilo Personal del Terapeuta y Teoría de la Mente, Revista Argentina de Clínica Psicológica, 28, nº2, p.125 - 133
9. Chazenbalk L., (2003) La incidencia del self del terapeuta en el proceso terapéutico, Revista Psicodebate, nº3, vol.1, p. 107-116
10. Da Silva M., Tielle M., Fernández H., García F., (2006), Estilo pessoal do terapeuta: Dados preliminares da versão brasileira do EPT-Q, Psico, 37, nº3, p.241-247
11. García F., Fernández H., (2007), Investigación Empírica sobre el estilo personal del terapeuta; una actualización, Revista Argentina de Clínica Psicológica, 6, nº2, p.121-128.
12. Fernández-Àlvarez H., García F., Rial V., (2004), Programa de investigación sobre el estilo personal del terapeuta, XI Jornadas de investigación, Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
13. Heinonen E., Lindfors O., Laaksonen M., Knekt P. (2012). Therapists' professional and personal characteristics as predictors of outcome in short- and long-term psychotherapy. Journal of Affective Disorders .138, p. 301–312
14. Moura H., Corbella S., Mena P., (2011). Análisis Factorial Confirmatorio de la Versión Corta Portuguesa del Cuestionario del Estilo Personal del Terapeuta (EPT-C), Revista Argentina de Clínica Psicológica, 20, Nº 1, p. 91-102.
15. Quiñones A., Melipillán R., Ramirez P., (2010), Estudio Psicométrico del cuestionario de evaluación del estilo personal del terapeuta (EPT-C) en psicoterapeutas acreditados en Chile, Revista Argentina de Clínica Psicológica, 19, nº 3, p. 273 – 281
16. Rial V., Catañeiras C., García F., Gómez B., Fernández H., (2006), Estilo personal de terapeutas que trabajan con pacientes severamente perturbados: un estudio cuantitativo y cualitativo, Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 26, Nº 98, p. 191-208
17. Sánchez-Bahíllo A., Aragón A., Sánchez-Bahíllo M., Birtle J. (2014). Therapist characteristics that predict the outcome of multipatient psychotherapy: Systematic review of empirical studies. Journal of Psychiatric Research, 53, p.149 – 156
18. Santibáñez P., Román M., Lucero C., Espinoza A., Irribarra D., Müller P., (2008), Variables Inespecíficas en Psicoterapia, Terapia Psicológica, vol. 26, núm. 1, pp 89-98
19. Szmulewicz T., (2013), La persona del terapeuta: eje fundamental en todo proceso terapéutico, Revista Chilena Neuro-Psiquiatria, nº 51, vol.1, p.61-69.
20. Vides A., Grazioso M., García C., (2012), El Estilo Personal del Terapeuta Guatemalteco en el interior del país, Revista Argentina de Clínica Psicológica, 23, nº 1, p. 33 – 43
21. Winkler M., Cáceres C., Fernández I., Sanhuesa J., (1989), Factores inespecíficos de la psicoterapia y efectividad del proceso terapéutico: una sistematización, Terapia Psicológica, Nº 11, p. 34-40