Chilean students’ time perception in Internet based-tasks according to the origin: urban or semi-rural

Main Article Content

Ramón Cladellas Pros

Luis Ramón Cárcamo Ulloa

Abstract

The aim of this paper is to examine the extent to which the origin of subjects (semi-urban vs. rural) affects their time estimation on tasks performed on the Internet. A total of 120 Chilean students with an average of age of 15, 33 years - half of them of urban origin and the other half of semi-rural origin - estimated the time spent in performing a “seeking information” task on Google and a “IM-mediated dialogue” task on Messenger in real time (490 seconds). The results show signifi cant differences with regard to the IM-mediated dialogue task. The semi-rural subjects estimated a shorter time than the urban subjects (521sec./651sec.). These results refl ect that time estimation can be considered a cultural barometer. Moreover, research fi ndings raise a number of issues applicable to the educational environment, which constitute an interesting avenue for future research.

Article Details

Palabras clave
time perception, culture, seeking information task, IM-mediated dialogue task, new technologies
Section
Original Articles

References

Bayes, R. (2002). Tiempo y enfermedad. Estudios de Psicología, 23 (1), 101-110

Brito, A. (1992) Percepción y valoración subjetiva del tiempo en estudiantes universitarios chilenos. Memoria para optar a título de Ingeniero Civil. Departamento de Ingeniería Civil, Facultad de ciencias físicas y matemáticas. Universidad de Chile.

Castells, M. (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura: La sociedad red Vol. I; Madrid, España: Alianza Editorial.

Cárcamo, L. (2008). Estimación de tiempo en estudiantes chilenos frente a tareas de búsqueda de información y comunicación desarrolladas con apoyo de Internet. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, España.

Cárcamo, L., Cladellas, R., & Estaún, S. (2007) Estimación de tiempo en estudiantes secundarios chilenos frente a una tarea espacial desarrollada en formatos de papel y ordenador. Revista Estudios Pedagógicos, 33 (2), 27-44

Choudhury, N. & Gorman, K. (1999). The relationship between reaction time and psychometric intelligences in a rural Guatemalan adolescente population. International Journal of Psychology, 34 (4), 209-217

Correa, A., Lupiánez, J., & Tudela, P. (2007). El tiempo: una dimensión clave en el estudio de la atención. Estudios de Psicología, 28 (1), 5-14.

Enlaces (2005). Cultura Digital en el sistema escolar chileno. Santiago de Chile: Enlaces-Ministerio de Educación.

Estaún, S. (1999). Percepción del Tiempo y Causalidad. En E. Munar, J. Roselló & A. Sánchez- Cabaco (Coords.), Atención y Percepción (pp.577-596). Madrid, España: Alianza.

Fraisse, P. (1973). Percepción y Estimación del Tiempo. En J.Piaget & P. Fraisse (Comp.) Tratado de Psicología Experimental, Cap II, vol 6. Buenos Aires: Paidós.

Gambara, H., Botella, J., & Gempp, R. (2002). Tiempo vacío y tiempo lleno. Un meta-análisis sobre los cambios en la percepción del tiempo en la Edad. Revista Estudios de Psicología, 23 (1), 87-100.

Godoy, S. (2006). Monitoreando el futuro digital: resultados encuesta WIP-Chile 2006 en Portal del World International Project, Chile.

Hall, E. (1989). El lenguaje Silencioso. Madrid, España: Alianza.

Lévi-Strauss, C. (1972) Estructuralismo y Ecología. Barcelona, España: Editorial Anagrama

Morales (2005) Tiempo psicológico en los estudiantes y carga de Información. Revista Ingenierías VIII.(27), 16-23

Ornstein, R. (1969). On the experience of time. Nueva York, USA: Penguin Books

Orsini, F. (1971). Contribución al estudio genético de la estimación del tiempo en función de la variación de las situaciones. En J. Piaget (Comp.), La Epistemología del Tiempo (pp. 162-190). Buenos Aires, Argentina: Editorial El Ateneo.

Perriault, J. (2005). Time and knowledge building, processes with interactive videoconferences. En A.N. Perret-Clemont (Ed.), Thinking Time, a Multidisciplinary perspective of time: Editorial Hogefre.

Piaget , J. (1971). La epistemología del tiempo. Buenos Aires, Argentina: El Ateneo.

Piaget, J. y Meylan-Backs, M. (1971). Comparación de operaciones temporales en relación con la velocidad y frecuencia. En J. Piaget y cols, (Eds.), La Epistemología del Tiempo (pp. 74-111). Buenos Aires, Argentina: Editorial El Ateneo.

PNUD (2006). Las nuevas tecnologías. Un salto al futuro. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, Chile.

Pointer W. D. (1989) Judging the Duratión of time Intervals: A process of remembering segments of experience. En I, Levin & D. Zakay (Eds.), Time and Human Cognition. Netherland: Advanced In Psychology.

Romero, C. (1991). Factores que intervienen en la percepción y valoración del tiempo. Tesis para optar al grado de magíster en ingeniería industrial y título de ingeniero civil.