Chilean students’ time perception in Internet based-tasks according to the origin: urban or semi-rural
Main Article Content
Abstract
The aim of this paper is to examine the extent to which the origin of subjects (semi-urban vs. rural) affects their time estimation on tasks performed on the Internet. A total of 120 Chilean students with an average of age of 15, 33 years - half of them of urban origin and the other half of semi-rural origin - estimated the time spent in performing a “seeking information” task on Google and a “IM-mediated dialogue” task on Messenger in real time (490 seconds). The results show signifi cant differences with regard to the IM-mediated dialogue task. The semi-rural subjects estimated a shorter time than the urban subjects (521sec./651sec.). These results refl ect that time estimation can be considered a cultural barometer. Moreover, research fi ndings raise a number of issues applicable to the educational environment, which constitute an interesting avenue for future research.
Article Details
Palabras clave
time perception, culture, seeking information task, IM-mediated dialogue task, new technologies
Issue
Section
Original Articles
Copyright (c) 2017 Summa Psicológica
Proposed policy for journals offering open access
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- The authors will keep their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License, which allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this magazine are indicated.
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or in their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work. (See The effect of open access).
References
Bayes, R. (2002). Tiempo y enfermedad. Estudios de Psicología, 23 (1), 101-110
Brito, A. (1992) Percepción y valoración subjetiva del tiempo en estudiantes universitarios chilenos. Memoria para optar a título de Ingeniero Civil. Departamento de Ingeniería Civil, Facultad de ciencias físicas y matemáticas. Universidad de Chile.
Castells, M. (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura: La sociedad red Vol. I; Madrid, España: Alianza Editorial.
Cárcamo, L. (2008). Estimación de tiempo en estudiantes chilenos frente a tareas de búsqueda de información y comunicación desarrolladas con apoyo de Internet. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, España.
Cárcamo, L., Cladellas, R., & Estaún, S. (2007) Estimación de tiempo en estudiantes secundarios chilenos frente a una tarea espacial desarrollada en formatos de papel y ordenador. Revista Estudios Pedagógicos, 33 (2), 27-44
Choudhury, N. & Gorman, K. (1999). The relationship between reaction time and psychometric intelligences in a rural Guatemalan adolescente population. International Journal of Psychology, 34 (4), 209-217
Correa, A., Lupiánez, J., & Tudela, P. (2007). El tiempo: una dimensión clave en el estudio de la atención. Estudios de Psicología, 28 (1), 5-14.
Enlaces (2005). Cultura Digital en el sistema escolar chileno. Santiago de Chile: Enlaces-Ministerio de Educación.
Estaún, S. (1999). Percepción del Tiempo y Causalidad. En E. Munar, J. Roselló & A. Sánchez- Cabaco (Coords.), Atención y Percepción (pp.577-596). Madrid, España: Alianza.
Fraisse, P. (1973). Percepción y Estimación del Tiempo. En J.Piaget & P. Fraisse (Comp.) Tratado de Psicología Experimental, Cap II, vol 6. Buenos Aires: Paidós.
Gambara, H., Botella, J., & Gempp, R. (2002). Tiempo vacío y tiempo lleno. Un meta-análisis sobre los cambios en la percepción del tiempo en la Edad. Revista Estudios de Psicología, 23 (1), 87-100.
Godoy, S. (2006). Monitoreando el futuro digital: resultados encuesta WIP-Chile 2006 en Portal del World International Project, Chile.
Hall, E. (1989). El lenguaje Silencioso. Madrid, España: Alianza.
Lévi-Strauss, C. (1972) Estructuralismo y Ecología. Barcelona, España: Editorial Anagrama
Morales (2005) Tiempo psicológico en los estudiantes y carga de Información. Revista Ingenierías VIII.(27), 16-23
Ornstein, R. (1969). On the experience of time. Nueva York, USA: Penguin Books
Orsini, F. (1971). Contribución al estudio genético de la estimación del tiempo en función de la variación de las situaciones. En J. Piaget (Comp.), La Epistemología del Tiempo (pp. 162-190). Buenos Aires, Argentina: Editorial El Ateneo.
Perriault, J. (2005). Time and knowledge building, processes with interactive videoconferences. En A.N. Perret-Clemont (Ed.), Thinking Time, a Multidisciplinary perspective of time: Editorial Hogefre.
Piaget , J. (1971). La epistemología del tiempo. Buenos Aires, Argentina: El Ateneo.
Piaget, J. y Meylan-Backs, M. (1971). Comparación de operaciones temporales en relación con la velocidad y frecuencia. En J. Piaget y cols, (Eds.), La Epistemología del Tiempo (pp. 74-111). Buenos Aires, Argentina: Editorial El Ateneo.
PNUD (2006). Las nuevas tecnologías. Un salto al futuro. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, Chile.
Pointer W. D. (1989) Judging the Duratión of time Intervals: A process of remembering segments of experience. En I, Levin & D. Zakay (Eds.), Time and Human Cognition. Netherland: Advanced In Psychology.
Romero, C. (1991). Factores que intervienen en la percepción y valoración del tiempo. Tesis para optar al grado de magíster en ingeniería industrial y título de ingeniero civil.
Brito, A. (1992) Percepción y valoración subjetiva del tiempo en estudiantes universitarios chilenos. Memoria para optar a título de Ingeniero Civil. Departamento de Ingeniería Civil, Facultad de ciencias físicas y matemáticas. Universidad de Chile.
Castells, M. (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura: La sociedad red Vol. I; Madrid, España: Alianza Editorial.
Cárcamo, L. (2008). Estimación de tiempo en estudiantes chilenos frente a tareas de búsqueda de información y comunicación desarrolladas con apoyo de Internet. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, España.
Cárcamo, L., Cladellas, R., & Estaún, S. (2007) Estimación de tiempo en estudiantes secundarios chilenos frente a una tarea espacial desarrollada en formatos de papel y ordenador. Revista Estudios Pedagógicos, 33 (2), 27-44
Choudhury, N. & Gorman, K. (1999). The relationship between reaction time and psychometric intelligences in a rural Guatemalan adolescente population. International Journal of Psychology, 34 (4), 209-217
Correa, A., Lupiánez, J., & Tudela, P. (2007). El tiempo: una dimensión clave en el estudio de la atención. Estudios de Psicología, 28 (1), 5-14.
Enlaces (2005). Cultura Digital en el sistema escolar chileno. Santiago de Chile: Enlaces-Ministerio de Educación.
Estaún, S. (1999). Percepción del Tiempo y Causalidad. En E. Munar, J. Roselló & A. Sánchez- Cabaco (Coords.), Atención y Percepción (pp.577-596). Madrid, España: Alianza.
Fraisse, P. (1973). Percepción y Estimación del Tiempo. En J.Piaget & P. Fraisse (Comp.) Tratado de Psicología Experimental, Cap II, vol 6. Buenos Aires: Paidós.
Gambara, H., Botella, J., & Gempp, R. (2002). Tiempo vacío y tiempo lleno. Un meta-análisis sobre los cambios en la percepción del tiempo en la Edad. Revista Estudios de Psicología, 23 (1), 87-100.
Godoy, S. (2006). Monitoreando el futuro digital: resultados encuesta WIP-Chile 2006 en Portal del World International Project, Chile.
Hall, E. (1989). El lenguaje Silencioso. Madrid, España: Alianza.
Lévi-Strauss, C. (1972) Estructuralismo y Ecología. Barcelona, España: Editorial Anagrama
Morales (2005) Tiempo psicológico en los estudiantes y carga de Información. Revista Ingenierías VIII.(27), 16-23
Ornstein, R. (1969). On the experience of time. Nueva York, USA: Penguin Books
Orsini, F. (1971). Contribución al estudio genético de la estimación del tiempo en función de la variación de las situaciones. En J. Piaget (Comp.), La Epistemología del Tiempo (pp. 162-190). Buenos Aires, Argentina: Editorial El Ateneo.
Perriault, J. (2005). Time and knowledge building, processes with interactive videoconferences. En A.N. Perret-Clemont (Ed.), Thinking Time, a Multidisciplinary perspective of time: Editorial Hogefre.
Piaget , J. (1971). La epistemología del tiempo. Buenos Aires, Argentina: El Ateneo.
Piaget, J. y Meylan-Backs, M. (1971). Comparación de operaciones temporales en relación con la velocidad y frecuencia. En J. Piaget y cols, (Eds.), La Epistemología del Tiempo (pp. 74-111). Buenos Aires, Argentina: Editorial El Ateneo.
PNUD (2006). Las nuevas tecnologías. Un salto al futuro. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, Chile.
Pointer W. D. (1989) Judging the Duratión of time Intervals: A process of remembering segments of experience. En I, Levin & D. Zakay (Eds.), Time and Human Cognition. Netherland: Advanced In Psychology.
Romero, C. (1991). Factores que intervienen en la percepción y valoración del tiempo. Tesis para optar al grado de magíster en ingeniería industrial y título de ingeniero civil.